June 2, 2015

Tutorial : Letak Lagu Youtube Autoplay di Blog New Version (iframe)




Assalamualaikum, hai


aku tahu kebanyakan korang ada yang jenis suka letak lagu kat blog. kalau macam aku , aku ikut mood.kalau nak letak aku letak. kalau tak aku biar je kosong. Youtube sentiasa buat perubahan. sebelum ini masih boleh buat coding lama, sekarang dah tak boleh. coding dia dah short dan simple.
bermula dengan coding "iframe".


sebelum aku melalut lebih panjang lagi marilah kita terus kepada tutorial.

1) salin code di bawah. jangan malas salin je. ye, bila aku kata salin maksud dia tak boleh copy and paste la tu. sila bukak layout>add new gadget>scroll cari html/javascript and click button tambah and taip code dekat bawah ni.taip je semua sekali termasuk link youtube tu.



2)Pergi youtube dan cari video lagu yang korang letak tu. copy link youtube dia sahaja. jangan copy semua sekali embeded code tu. lihat contoh di bawah



3) dah siap salin? okay sekarang gantikan link yang warna merah tadi dengan link video yang korang nak letak." di awal dan ? di hujung link sila kekalkan. cuma link sahaja perlu ditukar ikut citarasa anda.


contoh :



 inilah final look code korang nanti. tak payah nak gatal gatal pergi copy seluruh embeded code. nanti pening jangan nak kata aku ajar salah. ikuti method mudah ni.



P/S: Nak Copy tutorial boleh tapi jangan buang credit okay?


P/S 2: kalau tak faham sila komen dekat bawah nanti i olzz reply :)

4 comments:

Nadratul Syazwana said...

Dulu dulu je Nad letak lagu. Sekarang dah tak letak dah hehe

Anonymous said...

Oh macam tu caranya,terima kasih :-)

Unamn said...

nadratul : hehe una pun jarang kadang kadang je kalau rajin

Unamn said...

@nabilah hehe sama sama :)